RANCANGAN PENGAJARAN
HARIAN
Tarikh / Hari :
16/10/2012 (Selasa) Masa : 8.30 – 9.10 pagi
Kelas :
Prasekolah Permata Hati Bil.
Pelajar : 25 orang
Mata pelajaran :
Tunjang Sains dan Teknologi
Tajuk ( Tema) : Alam Bahan Subtema
: Makanan
Objektif :
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat :
1) Menamakan
makanan yang ditunjukkan guru
2) Mengenalpasti jenis-jenis makanan mengikut rasa
masam, manis, masin dan pahit
Pengetahuan Sedia Ada : Murid-
murid mengenali beberapa jenis makanan yang biasa
Bahan : kertas manila kad, gambar kecil, kuih,
buah cermai, telur masin, kopi dan
lain-lain
Nilai : Kesyukuran, bekerjasama, kebersihan, baik hati
Standard Kandungan : ST
2.3 Membanding dan mengelaskan objek.
Standard Pembelajaran : ST
2.3.5 Mengasingkan makanan mengikut rasa ( manis, masam, masin dan pahit).
Standard Pembelajaran yang disepadukan : (BM 2.1.3) Berbual menggunakan ayat yang
mudah dengan sebutan yang betul.
(PM 10.1.1) Bersedia menunggu giliran
Langkah / Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
|
Catatan
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
|||
Permulaan /
Mencungkil Idea
(5 minit )
|
Guru bersoal jawab dengan murid.
|
1. Guru menunjukkan beberapa
jenis makanan.
2. Guru bersoal jawab dengan murid tentang rasa makanan-makanan.
|
1. Murid menyebut makanan yang ditunjukkan guru.
2. Murid meneka rasa makanan tersebut berdasarkan pengalaman lepas.
|
KB:menghubung-kait pengalaman
BCB:Berbual tentang perkara yang berkaitan dengan kehidupan /
persekitaran murid
BBM: kuih, buah cermai, telur masin, kopi, dan lain-lain
|
Perkemba-ngan
Langkah 1
(10 minit)
|
Merasa makanan.
|
1. Guru meminta murid merasa makanan yang ditunjukkan.
2. Guru meminta murid menyatakan rasa setiap makanan.
|
1. Murid menyatakan rasa setiap makanan. Cth : kuih-manis, telur
masin-masin, kopi-pahit
|
Kosa Kata : manis, masam,
masin, pahit
|
Langkah 2
(15 minit)
|
Menampal gambar
|
1.Guru berikan setiap kumpulan kertas manila yang mengandungi
perkataan manis, masam, masin dan pahit.
2. Guru menyediakan gambar kecil pelbagai jenis makanan
|
1. Murid menampal gambar mengikut rasa pada kertas manila kad.
|
Nilai :
bekerjasama
|
Langkah 3
(5 minit)
|
Menyebut kembali nama makanan mengikut rasa
|
Guru meminta murid menyatakan semula nama makanan mengikut rasa.
|
Murid menyatakan semula makanan mengikut rasa
|
KB:
Menghubungkaitkan menjana idea
BCB: Memproses maklumat menjana idea
BBM:Lembaran kerja papan tulis
|
Penutup
(5 minit)
|
Rumusan / nilai murni daripada tajuk hari ini/ membuat laporan
|
Guru meminta murid menyatakan nilai murni berdasarkan pelajaran
Guru meminta murid merasa makanan ibu di rumah apabila pulang
|
Murid menyatakan nilai murni dengan bimbingan guru.
Murid dikehendaki melaporkan rasa makanan ibu pada keesokan hari
|
Strategi/Kaedah :
Lisan
|
0 comments:
Post a Comment